Selasa, 26 Oktober 2010

Aduhai..sayang, salahka kita?


Sebelum sigu buka kata.. Sebelum kalian membaca.. Bare in your mind..his mind, her mind...my mind? Suma sekali... Takkan tumbuh padi yg baik sebendang, Jika tiada airnya, mangsa pemangsanya, benih baiknya.. Berpadu di dalam bendang.

Inila di jadikan cerita benar..yg sering di dengar, yg sering diolah sesiapa sahaja..
Asal salah menuding jari...terus mencari kepincangan
Untuk menutup maruah diri yg tercalar

Lumrahnya..tersadung batu..batu di marah. Marah kan nyamuk kelambu d bakar?

Sekeras-kerasnya menyangkal kewarasan akal...
menegakkan setegak-tegaknya benang yg basah..

Kenapa kita tidak sepakat? Bukankah sepakat membawa berkat?
Astaghfirullah al aziim...
Kadang-kadang ingin saja kami membiarkan
Kadang-kadang ingin saja kami membutakan mata
Kadang-kadang ingin saja kami menulikan telinga

Namun semua pancaindera kami tidak bisa di latih begitu Pancaindera kami sepatutnya membantumu daripada kecelakaan dan kemudaratan

Aduhai..sayang, salahka kita?
Gurumu?
Menegur dan mencampuri urusan mu katamu...
Sedangkan itu berlaku di dalam perkampungan sekolah ku syurgaku..
Kau tambahkan amarah mu dengan api marak orang tuamu..

Aduhai..sayang... Kalaula kami benar-benar buta dan tuli hanya memandang sepi akan karenah mu, gaya gengsi mu, gaya barat mu... nescaya lemah longlai jasad mu terkulai layu digasak, digomol, di lanyak... 'syaitan' yg lebih dewasa darimu
Tidak semua kamu begitu..
makanya tujuan gurumu memberi pengajaran dan pedoman bagi mata2 lain yg memandang di tingkahmu

Ooo Ibu..Ooo..Bapa.. Sepakatla kita bersatu.. Jangan kamu galaskan semua di bahu kami Marila duduk berbincang demi anakmu.. Jangan membentak-bentak 'Penjaga' anakmu yg setia ini Marilah... Marilah.... Marilah..Endahkan Pintaku...


*Sigu menulis dg penuh rasa terkilan dan rendah diri...semoga anak2ku dididik sebaiknya oleh guru..aku takkan mengeluh..malah membantu mu...Insyaallah...katakan saja padaku..

tahniah pada ibubapa yg mendokong kami seadanya...syukur la Alhamdulillah..





22 ulasan:

MyraLove =) berkata...

mcm teruk je kak..
mesti kes ibubapa TERlebih ambik berat hal ank2 kt sekolah ni..
hmm...sabar jelah kak..
kerjaya akak sgt murni tau =)

Uruchimaru @ kf berkata...

tumpg berduka utk sigu juga..sigu takde laut yg teda bergelora,tiada bumi yg teda ditimpa ujan,sdgkan lidah lagi tergigit inikan murid dgn guru...

sa doakan sigu baek2 saje dan kuat utk hari2 muka...

tabahkan hati,tenangkan fikiran..pasti esok ade berita gembire sigu..percayelah kata2ku ini duhai sigu..(*_*)

dotblogspotdotkom berkata...

1 jari menunjuk kedepan.... 4 jari menunjuk ke diri sendiri.....

biasa la tu.,.....

Ms Nury berkata...

hmmm.. inilah kisah yang buat Mai berkecamuk... Sabar yea Mai.. Setiap satu perkara yang jadi tu mesti ada hikmah disebaliknya. Yang penting Mai dah lakukan dan tunaikan tanggungjawab Mai sebagai guru dengan baik.

InsyaAllah, walaupun/jika tidak dihargai oleh mereka, pahala yang diberikan oleh Allah s.w.t lebih besar dari penghargaan mereka..

Setiap satu tu pasti ada dugaan dan cubaanya, bersabarlah...

FareedSairi berkata...

hmmm...dulu kalo repot kat mak, makin banyak pelempang singgah kat pipi. tapi skrg ni tak tau le...

maisyah berkata...

myralove :mcm tu la nampak gayanya..kerana murni tu la masih bertahan dan berdiri menghadang ribut yg kdg2 melanda..

maisyah berkata...

Uruchimaru kf: ya... begitulah..ketentuan Tuhan kan.. epi, sedih, marah..suma jenis2 perasaan tu akan bertukar ganti..

semoga saya lebih kuatla..tp x mampu jd superwomen utk semua sentiasa...

maisyah berkata...

dotblogspotdotkom : itu betul..
apa2 pun kita mesti muhasabah diri kembali..apa dan dimana silapku...
rakan seperjuangan ku..
Institusi kami...

Insyaallah..hanya kebaikan yg d harapkan

maisyah berkata...

Ms Nury : alhamdulillah..
Moga2 ada rahmat d sebalik semuanya..
Tuhan Maha Mengetahui kan..

maisyah berkata...

Fareed sairi: hee..betul tu...
alangkah indahnya kalau zmn moden begitu lagi..
Tapi syukurla..ada jg yg masih mendokong dan sanggup duduk bincang..

simply nana berkata...

sigu...sabar lah, setiap kesabaran ada hikmahnye...tanpa mu jd apalah anak2 kami nnti...rajukmu akan kusiram dengan aiskrim nk tak?he3..ceria2 selalu.....peace...

maisyah berkata...

simply nana:
wah..eskrim? sukar utk ditolak..
ngee..xdala, balasannya agar mereka membesar dg identiti kita menjaga negara kan..

MasaDahTime berkata...

kalau ibu bapa dan guru dah buat yang terbaik tapi anak/murid tu masih 'begitu'?

maisyah berkata...

MasaDahTime : Hanya doa yg mampu diberi..mengiringi mereka...ketentuan Tuhan hanya dia yg lebih mengetahui..

Ummiross berkata...

Hari berganti hari,duka hari ini,menjadi suka dihari esok,rungutan hari ini menjadi motivasi hari esok,insyaAllah,teruskan usaha sigu..

maisyah berkata...

Ummiross: terima kasih..ummiross. semua itu menambah pengalaman dan mungkin ketabahan seorg guru kan..

Fuziani JSR berkata...

Ibu bapa dan guru umpama isi dan kulit yg x boleh dipisahkan... andai berpisah maka pincanglah genaerasi kita pada masa akan datang...

tengkusri berkata...

maisyah...jangan lupa tengok bola..hehe

maisyah berkata...

Fuziani: Betul..betul..betul..
itula yg selalu difikirkan..pelajar2 xkan berani naik tocang kalau kita org2 dewasa sepakat membentuk mereka kan..

maisyah berkata...

Tengkusri: sempat jeling2 ja sekarang ni..x tgk abis..tp saya ada backup penonton d rumah...hehehe..

Irnie berkata...

tersentuh benar dgn luahanmu kiut mom.. sabar ye.. inilah jalannya.. ditelan saja yg pahit.. yg manis pula kita kongsi bersama ya ;) semoga allah berkati usahamu.. amin..

Irnie berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

Terbaru!!!

Follower atau yang Melawat ke Blog Mummy...LET'S EXCHANGE OUR LINK ...

Sekitar Majlis Pelancaran Mystar Sandakan 2010