Rabu, 8 Disember 2010

Cerita sakan dari Sandakan part 2...Hee..

....kalau sudah part 2 ,mesti la sambungan dari part 1 ya..

Bah..ari tu punya cerita mau sambung kawin kan..tunggu.. sebelum kawin kami ada beberapa adat lagi yang perlu d 'share' kan dcni (betul x cik Irnie...)

Macam biasa, bila hati sudah berkenan..berkenalan dan mulalah kumpul duit okeh... samala dengan sepupu saya ni. Tambah2 lagi kami adalah sebuah keluarga yang sangat besar!

x percaya? adik-beradik mak saya suma ada dalam 13 orang jauh dan dekat la. so..sepupu sepapat memangla ramai. Dari umur 30 an ke bulan- an (hee..perkataan baru buat sendiri)

So, beberapa ahli keluarga datang merisik ke rumah perempuan untuk menyatakan hasrat si anak teruna. Maka penetapan tarikh seterusnya untuk majlis pertunangan pun di tetapkan. Masa merisik xda bawa cincin ya..tanya saja, minum2 kopi...boleh minta lagi...kopi secewen (baca cam iklan Radix k..)

Bila masa tunang tu barulah bawa cincin pertunangan yang disarungkan oleh makcik saya merangkap bakal ibu mentua la kan (kami panggil 'makcik ni Tua' sudah dia yang paling tua..ngee). Time ni la juga penetapan bagi wang hantaran dan tarikhnya. Tapi gambar time ni xda..coz saya berada d perantauan orang lagi.

Setelah beberapa bulan berlalu..maka tibalah masa wang hantaran d hantar ke rumah perempuan tadi. yang best kan macam tempat lain juga la, banyak la hantaran berbalas dari perempuan dan lelaki.

Ni la antara anak dara yang tolong angkatkan..(eh..mak2 dara pun ada? ee..seramm...hahaha..mataila kena marah nanti saya ni)

Pastu ada tema warna la plak...tapi yang ni simple saja..jimat masa dan tenaga..hehehe...

Ni la hantarannya, Lelaki punya hantaran warna emas tu..yang perempuan yang biru langit tu

Sempatla bergambar kenangan ahli keluarga saya ni kan..(saya xda la...uhukuhuk..)

Dari kiri (baju biru) Tua bakal ibu mentua, (baju coklat) Tua juga ni, (baju ungu) Tangah Nipah atau cikgu Tims aww... Dari atas kiri (baju selangor) Tangah Pai atau cikgu Jeff ahaks... (baju ijau) Tangah Bidah..makcik yg baru saja kehilangan 'Bapa Kumis'..


Orait..ni anak2 dara yang masih available dan unavailable juga coz masih sekolah hehehe.. adapun tunangan orang (adik saya punya tau..)

Dari depan (baju coklat) Shuhadah form 2 lagi..(baju itam belang2) Ain juga form 2, (baju itam tudung itam) Ani da keja d K-hel (
KL la..) lepasan doktor kalau sambung belajar la..(baju itam) Atikah adik kepada Ani juga sudah bekerja...(tudung ijau) Rahmah yg baru kehilangan bapa..dia ni kembar x seiras tau (kembar dia dlm gambar antara yang angkat dulang hantaran d atas tu) da pun bekerja

*Betul kan saya xda... Hee..mana bleh tuan blog xda dalam ini cerita. Nantikan part 3 ya baru sampai cerita kawin...ngee...nanti akan lebih ramai famili wa cakap lu...


14 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

meriah2..hihi..uikna gadis2 itu sudah ade yg unavaiable ekk ,,advance betullah!

oh ok cepat kasi smbg part 3 plak !

ANIS HJ SUKARTI berkata...

huwaaa... lebih kurang d cni juga adatnya..

cuma org sekarang malas nak ngulang dtg banyak kali.. kalau d kampung sa dorang merisik pastu tunang terus.. jadi cincinnya ada 2, satu cincin risik 1 lagi cincin tunang..

tapi di tempat akak xde cincin merisik kan? saya xpasti la kalau d tempat kf pun macam tu juga sebab sama johor kan.. hehehehe..

hmmmm... kaler tema apa sa mo guna nanti ek.. bhahahaha...

Tanpa Nama berkata...

iye2 betul tu cik nard!same je..

*garu kepala sambil senyum*

maisyah berkata...

Uru: Haah..tapi nama2 yg d sebut d ctu semua available tauu..yg x sebut memang unavailble la..

maisyah berkata...

Anis: Hee..untung kan banyak2 emas. belum kawin lagi da ada dua ya..nanti anis jd mamie jarum..hahaha..eh..tu Penang kan.

maisyah berkata...

Uru: garu kepala x tau ka blur nih... ngee..

ANIS HJ SUKARTI berkata...

uru:
alamak... nape garu kepala.. ada yg sya salah cakap ke? hehehe

maisyah:
hahaha... mami jarum dah lain cite plak tu...

Smallkick berkata...

@maisyah:garu tande engeh ler sigu
engeh= setuju

@nadzirah aqilah:eh xderlah betullah tue..

Smallkick berkata...

itu kamu.........eh itu saya iyer sigu..mcm base lupe tukar user.






~urchimaru@kf~

Mrs. Nisa DK berkata...

hai...dah lama tak singgah sini...bila baca citer kak mai..teringat nisa kenangan tinggal di sabah dulu..rindu nak tinggal kat sana..

ANIS HJ SUKARTI berkata...

terkejut td.. ingatkan sape plak smallkick tu.. hehehe

maisyah berkata...

Smallkick @ Uruchimaru kf: anis, kalau mau tau dia tu org kaya user ..hehehe

maisyah berkata...

Nisa Khairi: Haah..la,dtg2 la selalu mayb ada experience yg kita sama2 lalui kan...

Irnie berkata...

ehhe.. lama sudah br dtg jenguk.. uhhu.. maaf ye mai.. adoi.. byk ke yg sy ketinggalan neh..?? eh.. betul tu mai.. sharing is caring.. ;)

Terbaru!!!

Follower atau yang Melawat ke Blog Mummy...LET'S EXCHANGE OUR LINK ...

Sekitar Majlis Pelancaran Mystar Sandakan 2010